PROGRAM ZA GRADSKU ČETVRT
Trešnjevka - jug

Što smo napravili u ovom mandatu

Zaštita javnog prostora

Prioritet našeg kvartovskog programa 2021. godine bila  je zaštita prostora i prirode. Najveći dio Trešnjevke – jug čine planski građena naselja koja krase visoki komunalni standard i pregršt zelenila. Da bi tako i ostalo, zalagali smo se za očuvanje gradskog vlasništva nad vrijednim zemljištima te smo predložili sveobuhvatne izmjene GUP-a usmjerene prema povećanju zelenih površina i sadržaja društvene namjene. Svojevrsni simbol borbe protiv neodgovornog upravljanja prostorom, obranjeni park u Bazjančevoj na Knežiji, proglasili smo komunalnom infrastrukturom u vlasništvu Grada Zagreba te ćemo time – uz izmjenu njegova statusa u GUP-u – osigurati da ostane javno dobro na korist svih građana.

Parkovi, igrališta i potoci

U posljednje četiri godine naš je kvart obogaćen s još četiri parka. Zapuštene površine u Zelengradskoj ulici na Srednjacima, Prozorskoj ulici na Knežiji i Borovcima na Jarunu priveli smo svrsi pa sada funkcioniraju kao nove kvartovske zelene oaze. Osim toga, na Knežiji smo, na mjestu dotad neiskorištene betonske površine u Kaleovoj, izgradili jedinstveni aromatični park, o kojemu uz asistenciju Zrinjevca brinu građani te slobodno uživaju u njegovim plodovima. 

Prilikom obnove postojećih parkova željeli smo građanima ponuditi raznolike mogućnosti te ujedno paziti na primjenu prirodnih materijala pa smo tako na dječjim igralištima u Tijardovićevoj na Prečkom i Andrassyjevoj na Knežiji gumenu podlogu zamijenili šljunčanom. Kontinuirano smo ulagali i u obnovu igrališta u našim dječjim vrtićima i školama, pri čemu, pored onih u Dječjem vrtiću Jarun (Bartolići) i Osnovnoj školi Bartol Kašić, treba istaknuti novi osjetilni park u Dječjem vrtiću Prečko

Jedna od najvećih vrijednosti naše četvrti su potoci koji njome slobodno teku, a u posljednje četiri godine uredili smo šetnice uz Vrapčak i Črnomerec gradnjom sipinjenih staza te sadnjom stabala i niskog raslinja. Također, u sklopu akcije ozelenjivanja u našoj je četvrti posađeno više od 500 stabala.

Transformacija RSC-a Jarun

Posebnu pažnju posvetili smo srcu našeg kvarta – RSC-u Jarun. Aleja Matije Ljubeka obnovljena je novim ruhom. Za razliku od ranijeg razdoblja, kada je prednost imao automobilski promet, novim prometnim rješenjem naglasak se stavlja na sigurnost starijih, djece i najranjivijih skupina u prometu, kao i onih kojima je prostor RSC-a primarno namijenjen: rekreativaca, biciklista i pješaka. Novom, jednosmjernom alejom sada prometuje i linija ZET-a, između ostalog i prvi zagrebački električni autobus, a za građane iz drugih dijelova grada koji dolaze automobilom osigurana su tri parkirališta na obodima RSC-a Jarun. Učinili smo i prve korake prema dugoročnom planskom razvoju tog prostora. Izrađene su studija izvodljivosti i elaborat zaštite okoliša za uklanjanje i zbrinjavanje sedimenta iz jezera Jarun te prostorno-programska studija održivog razvoja RSC-a Jarun. U procesu izrade sudjelovali su različiti korisnici RSC-a, a ona će biti podloga za izradu UPU-a RSC Jarun.

Izgradnja škola i vrtića

Osim zaštite prostora i zelenila, pažnju smo posvetili i proširenju kapaciteta javnih usluga, posebice kada je riječ o odgojno-obrazovnim ustanovama. Tako smo, nakon dvadeset godina neispunjenih obećanja, razriješili imovinsko-pravne odnose i pokrenuli gradnju novog objekta Osnovne škole Horvati na Knežiji, koji će zamijeniti jednu od najstarijih osnovnoškolskih zgrada u Zagrebu. Osim toga, pokrenuli smo postupke i projektirali niz investicija u proširenje vrtićkih kapaciteta na području naše četvrti kao što su novi objekt DV Jarun na Borovcima i u Našičkoj, novi objekt DV Prečko te proširenje centralnog objekta DV Matija Gubec na Knežiji i DV Grigora Viteza na Vrbanima. Po završetku svih ovih projekata, svako će dijete na Trešnjevci – jug imati dostupno mjesto u vrtiću.

Društvene aktivnosti

Da kvart ne bi bio samo spavaonica, potrudili smo se proširiti kulturnu ponudu. Po prvi smo puta tradicionalne dane naših mjesnih odbora okupili u širu i bogatiju manifestaciju pod nazivom “Dani Trešnjevke – jug”. Programe po mjesnim odborima obogatili smo dodatnom organizacijom Adventa na Knežiji i Gajevom, uz već tradicionalnog sv. Nikolu na Jarunu i sv. Luciju u Prečkom. Na Srednjacima smo nakon dugo vremena pokrenuli i kvartovsko kino “Maleno, al’ naše”, koje od prošle godine redovito prikazuje projekcije u zgradi mjesnog odbora. Nismo zanemarili ni vizualnu kulturu pa smo kvart uljepšali nizom uličnih murala, poput onih u Listopadskoj, Ožujskoj i Rudeškoj na Vrbanima te u pothodniku u Prečkom.

Jedan od stupova naše municipalne politike jest poticanje sudjelovanja građana u odlučivanju. S tim ciljem, naš je kvart bio jedan od onih koji su sudjelovali u pilot projektu participativnog budžetiranja, putem kojega su građani izravno predlagali i odlučivali o prijedlozima koji će se financirati i realizirati iz proračuna gradske četvrti u iznosu od 100.000 eura. Organizirali smo i niz tribina na kojima smo izravno s građanima razgovarali o problemima i planovima u četvrti, kao što su uređenje prometnog koridora uz potok Črnomerec i problem parkiranja na Jarunu. Također smo radili na jačanju tkiva zajednice kroz izravnu suradnju sa školama i vrtićima, otvarajući teme borbe protiv vršnjačkog nasilja i organiziranjem radionica za učenike, nastavnike i roditelje.

Prometna infrastruktura

Kao i drugi dijelovi grada, Trešnjevka – jug suočava se s prometnim izazovima. Prometna povezanost javnim gradskim prijevozom dobro je organizirana u smjeru istok – zapad po Zagrebačkoj aveniji i Horvaćanskoj cesti pa smo se fokusirali na povećanje sigurnosti pješaka izmjenom semaforske regulacije i gradnjom pješačkih otoka duž Horvaćanske. Povrh toga, usredotočili smo se na poboljšanje usluge javnog gradskog prijevoza u smjeru sjever – jug. To je realizirano uvođenjem linije 117 Jarun – Črnomerec, koja je obuhvatila i dio naselja Jarun kojem do sada javni gradski prijevoz nije bio nadohvat ruke, kao i produženjem linije 113 Jarun – Ljubljanica, koja vikendom i praznicima vozi oko RSC-a Jarun. 

Razvoj prometne infrastrukture u prošlosti nije pratio stanogradnju i stambenu politiku te je bilo nužno rješavati probleme uzrokovane povećanjem broja vozila koja prolaze kroz četvrt, kao i probleme vezane za parkiranje. Stoga smo realizirali niz rješenja koja se odnose na smirivanje prometa i povećanje sigurnosti u prometu, kako za vozače, tako i za ostale sudionike u prometu: pješake, osobe smanjene pokretljivosti i bicikliste. Sigurnije kretanje omogućili smo im obnovom nogostupa, kolnika i biciklističkih staza, izgradnjom rampa za osobe smanjene pokretljivosti i roditelje s djecom u kolicima te upuštanjem rubnjaka. Posebnu smo pozornost posvetili obnovi nogostupa i regulaciji prometa u blizini obrazovnih ustanova. Važni projekti bili su obnove nogostupa i biciklističkih staze na Selskoj i Zagrebačkoj aveniji. Rješenja primijenjena u Ulici Bernarda Vukasa, Jarunskoj, Slavenskoga i Rudeškoj ulici, kao i dugo očekivana gradnja nogostupa u I. Loparskoj, koja je u završnoj fazi realizacije, neki su od primjera povećanja sigurnosti u prometu što je postignuto suženjem kolnika, uzdignutim plohama, uspostavom kružnih tokova, sveobuhvatnom obnovom i novom prometnom regulacijom.

Što planiramo u sljedećem mandatu

U sljedećem ćemo mandatu dovršiti projekte koje smo započeli i pripremili te ćemo raditi na daljnjim poboljšanjima na svim ranije navedenim područjima: zaštiti prostora, proširenju i uređenju zelenih površina, proširenju dostupnosti javnih usluga, posebice vrtića, obogaćivanju kulturne ponude u kvartu, unapređenju sudjelovanja građana u odlučivanju te realizaciji sigurnih i održivih prometnih rješenja.

Izgradnja društvene infrastrukture

Obnovit ćemo centralna mjesta za okupljanje građana, trg na Vrbanima u Rudeškoj ulici, platoe na Jarunu i Gajevu te planirati uređenje novih lokacija – trg kod Mjesnog odbora Prečko – za druženje i rekreaciju.

Izgradit ćemo Dom zdravlja, knjižnicu i društveni dom na Vrbanima, koji se trenutno nalazi u fazi provedbe javnog natječaja za izradu arhitektonsko-urbanističkog rješenja. Nastavit ćemo obnovu objekta Mjesnog odbora Knežija u Albaharijevoj ulici te dodatno opremiti ostale prostore mjesne samouprave u kvartu. U planu je i obnova prostora tržnice u Tržnom centru Jarun.

U Prečkom ćemo izgraditi dom za starije osobe, a kako bi svi naši najmlađi imali svoje mjesto u gradskim vrtićima, znatno ćemo proširiti vrtićke kapacitete u našoj četvrti. Izgradit ćemo novi objekt DV Jarun na Borovcima i u Našičkoj, novi objekt DV Prečko te ćemo proširiti centralni objekt DV Matija Gubec na Knežiji i DV Grigora Viteza na Vrbanima. Osim toga, dogradit ćemo osnovne škole Prečko i Vrbani.

Obnovom i preinakama dječjih igrališta, uz konzultacije i suradnju s građanima, osigurat ćemo sigurnost, kvalitetu i raznolikost prostora za igru naše djece.

U naseljima s višestambenim objektima diljem Trešnjevke – jug, na preko 140 lokacija, postavit će se polupodzemni spremnici za reciklabilni otpad i ukloniti kontejneri s javnih površina.

Širenje parkova, šetnica i zelenila

Nastavit ćemo uređivati i privoditi svrsi zapuštene gradske čestice i tako stvarati nove zelene oaze za naše građane, posebice uređenjem Parka susjedstva Vrbani II te nastavkom uređenja šetnica uz potoke Kustošak, Vrapčak i Črnomerec, čime ćemo poboljšati kvalitetu javnih prostora i omogućiti ugodnije rekreacijske zone, a ujedno i uspostaviti nove alternativne pravce za pješake i bicikliste. Radit ćemo na povećanju zelenila sadnjom stabala i niskog raslinja, što je ključno za održiv i zdrav okoliš. Posvetit ćemo pažnju i vrtovima u Prečkom, na Jarunu i Gajevom kako bismo osigurali njihovu funkcionalnost, javnu dostupnost i estetsku usklađenost s ostatkom prostora.

Realizacija značajnih prometnih projekata

Radit ćemo na daljnjem proširenju mreže javnog gradskog prijevoza, pri čemu posebno ističemo važnost realizacije spoja tramvajskog prometa od Trešnjevačke remize do Horvaćanske ceste, rekonstrukciju križanja Savske i Selske s obnovom tramvajskih tračnica prema Novom Zagrebu te izgradnju istočnog, pješačko-biciklističkog Jarunskog mosta. Osim toga, izgradit ćemo cestovni, tramvajski, pješački i biciklistički most sa zapadne strane Jaruna, koji će smanjiti gužve, rasteretiti Jadranski most i spojiti našu četvrt direktnije s izlazom iz grada i budućom dječjom bolnicom u Blatu.

Nastavit ćemo s obnovom glavnih prometnih koridora kako bismo osigurali bolju protočnost i sigurnost prometa. Nakon više desetljeća, konačno ćemo pokrenuti realizaciju velikog projekta Šarengradske ulice, koja će biti novi ulaz u grad s Jadranskog mosta te će promijeniti prometnu sliku centra grada i prometno rasteretiti Savsku cestu. Zalagat ćemo se za izgradnju nogostupa na lokacijama gdje oni trenutno nedostaju, poput Našičke i Petrovaradinske ulice, čime ćemo osigurati siguran promet za pješake. Prilagodit ćemo pješačke koridore za osobe smanjene pokretljivosti kako bi svi naši građani imali jednak pristup javnim površinama te, nakon dugotrajne pripreme projekta, realizirati izgradnju novih mostova preko potoka Črnomerec. Uredit ćemo postojeći pothodnik na Zagrebačkoj aveniji i ispitati mogućnost izgradnje novih, kako bismo poboljšali sigurnost i protočnost pješačkog prometa.

Društvene aktivnosti

Organizirat ćemo kulturne i sportske sadržaje u svakom mjesnom odboru kroz započeti program “Dani Trešnjevke – jug” kako bismo dodatno obogatili društveni život naših građana. Proširit ćemo program na nove lokacije i tako oživjeti pojedine kutke naše četvrti.

Kao i do sada, informirat ćemo građane o svim važnim projektima i aktivnostima uz aktivno uključivanje građana u participativne procese, kako bismo osigurali da se njihovi glasovi čuju i uvažavaju.

Programi drugih gradskih četvrti