Dva su već stigla, a do kraja godine bit će ih isporučeno ukupno 20 (financirani su iz EU fondova, a Grad Zagreb plaća PDV). Tijekom iduće godine stići će dodatnih 20 tramvaja koji su već ugovoreni, a Grad trenutno čeka raspisivanje natječaja kako bi njihov trošak refundirao iz EU fondova. I to nije sve: u pripremi je nabava još 40 dužih tramvaja. Kako bismo prebrodili period čekanja do isporuke novih, kupili smo i 11 kvalitetnih rabljenih tramvaja (6 ih je u prometu).
Započeli smo radove na prvom širenju tramvajske mreže u gotovo 25 godina:
- gradi se 2,25 km tramvajske pruge po Sarajevskoj (Novi Zagreb), čime 35.000 Zagrepčana dobiva tramvajsku prugu u neposrednoj blizini mjesta stanovanja
- uskoro kreće i izgradnja 3,7 km tramvajske pruge po Heinzelovoj i Radničkoj do Savišća
Ulažemo u zapuštenu tramvajsku infrastrukturu:
- obnavljaju se skretnice
- po prvi put se obnavljaju sve ispravljačke stanice
- obnovili smo okretište Mihaljevac.
Nabavljamo i autobuse:
- nabavljeno je i prometuje 65 novih autobusa
- krajem 2024. započela je isporuka i 60 kvalitetnih rabljenih autobusa (dosad isporučena 54)
- u postupku nabave je još 60 rabljenih autobusa
- u pripremi: dokumentacija za nabavu do 70 novih električnih autobusa.
Zašto je važno unaprijediti javni prijevoz: dugoročno je potrebno preokrenuti trend rasta broja osobnih automobila (od 2013. do 2023. taj broj je porastao za gotovo sto tisuća, s oko 283.000 na oko 380.000, što je povećanje od 34 %), a to je moguće postići ponajprije ulaganjem u kvalitetan javni prijevoz i druge oblike održive mobilnosti.
Gotovo 40 % Zagrepčana sada ima besplatan prijevoz ZET-om:
- uveli smo besplatan javni prijevoz za starije od 65 (ukupno 160.000 korisnika)
- to pravo sada imaju i djeca i mladi do 18 godina (120.000 korisnika)
- značajno smo proširili pravo na besplatan prijevoz za osobe s invaliditetom (s 10.500 na 28.000 korisnika
Automatiziramo semafore za veću protočnost prometa
Na Centar za upravljanje prometom spojeno je više od 100 semafora, a ove godine planira se spajanje još njih 100 i tako svake godine dok se ne spoji svih 486.
Zašto je to važno: povezivanje semafora na Centar za upravljanje prometom omogućuje prilagodbu svjetlosnih signala ovisno o potrebi čime će promet na raskrižjima postati protočniji. Pri tome se prioritizira javni prijevoz, pa će sve to pridonijeti smanjenju gužvi, skraćenju vremena putovanja i smanjenju emisija štetnih plinova i buke.
Uvodimo i dinamičko upravljanje prometom uz promjenu smjera vožnje jedne prometne trake u vršnim opterećenjima:
- podvožnjak Dubravica realiziran
- u planu: ulica Ribnjak i segment Vukovarske.
Oslobađamo parkirna mjesta i olakšavamo parkiranje stanarima
Uveli smo blokovsko parkiranje kako bi se olakšalo parkiranje bliže adresi stanovanja i destimuliralo kratke vožnje automobilom. Dodatno:
- oslobođeno je više od 800 parkirnih mjesta, od čega je više od 300 bilo pod terasama, a više od 500 rezervirano za korisnike čije je pravo korištenja tih parkirnih mjesta sada revidirano
- nastavljamo i dalje oslobađati parkirna mjesta za građane
- ispod Paromlina (kod Lisinskog) gradimo javnu garažu s oko 350 mjesta te projektiramo javnu garažu u Klaićevoj s 800 parkirališnih mjesta
- ukinuto je pravo na povlaštenu parkirnu kartu vlasnicima nekretnina koji nisu stanari, a vrijeme naplate u 1. zoni je produženo te je postrožena kontrola vremenskog ograničenja (što povećava rotaciju).
Ulažemo u nove prometnice i obnovu mostova
Sve zagrebačke bolnice nalaze se sjeverno od Save, zato je izuzetno bitno da mostovi budu obnovljeni i otporni na potres. Stoga smo u obnovu mostova preko Save u ovom mandatu uložili gotovo 30 milijuna eura (Jadranski, Most slobode, Most mladosti, Domovinski, Savski most). Uz to:
- produžujemo Branimirovu i Kolakovu s ciljem rasterećenja Dubrave i Sesveta (izgrađena je 1. faza Branimirove, uskoro kreće nabava za izgradnju dionice od Ulice Ivana Ančića do Varaždinske, a preprojektirana je i dionica od Brestovečke do Ančićeve. U pripremi je i produženje Kolakove.)
- gradimo novi južni ulaz u grad: produžetak Sarajevske
- na njega se nadovezuje projekt Hrvatskih autocesta: novi cestovni vijadukt preko Ranžirnog kolodvora i spoj do obilaznice
- kompletno smo obnovili Aleju Matije Ljubeka (6,3 km) i Sljemensku cestu (16 km), što je najvećim dijelom financirano iz Fonda solidarnosti EU
- ove godine počet ćemo izgradnju novog podvožnjaka na zapadu grada, podvožnjaka Medpotoki ispod Aleje grada Bologne