Naš model upravljanja Gradom

Restrukturiranje gradske uprave

Odmah po preuzimanju upravljanja Gradom Zagrebom započeli smo sanaciju posljedica dugogodišnjeg koruptivnog upravljanja i nakupljenog proračunskog deficita zbog kojeg je Grad bio pred blokadom i bankrotom.

Unutarnji ustroj i organizaciju uprave karakterizirali su negativna reputacija nepotističkog i netransparentnog zapošljavanja, kao i brojna savjetnička mjesta čije je postojanje bilo teško opravdati. Dugo se nije vodila briga o prepoznavanju rada i zalaganja zaposlenica i zaposlenika te razvoju njihovih karijera, niti su sankcionirani nekolegijalnost, nerad i neprofesionalnost. To smo promijenili. 

Odmah po preuzimanju uprave, pokrenuli smo restrukturiranje smanjivši broj gradskih ureda s 27 na 16, a broj nepotrebnih rukovodećih mjesta za 40 %. U više smo navrata reorganizirali pojedine urede s ciljem veće efikasnosti i optimizacije rada, te smo mijenjali interne propise kako bismo prepoznavali i valorizirali zalaganje službenica i službenika. Uveli smo transparentne i konkurentne javne natječaje za zapošljavanje, te pokrenuli revitalizaciju uprave brojnim novim zapošljavanjima, uključujući zapošljavanja mladih osoba koje kao vježbenice i vježbenici stječu prvo radno iskustvo u upravi. Unaprijedili smo odnose sa sindikatima, obnovili većinu zajedničkih obveza iz kolektivnih ugovora i u više navrata povećali plaće službenicama i službenicima, koje su u našem mandatu prosječno narasle oko 25 %. 

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

U drugom mandatu cilj nam je nastaviti unapređivati efikasnost gradske uprave kako bi što bolje odgovarala na potrebe građanki i građana. Isto tako, učinit ćemo Grad Zagreb poželjnim poslodavcem i privlačiti najbolje kadrove iz svih područja. U tu svrhu: 

  • Nastavit ćemo unapređivati uvjete rada i promicati kompetitivnost javnih natječaja za zapošljavanje te pružati službenicama i službenicima Gradske uprave prilike za stručno usavršavanje i napredovanje
  • Nastavit ćemo unapređivati odgovornost gradske uprave prema građankama i građanima kroz jasnije i jednostavnije procese kako bi potrebne informacije dobili pravovremeno, u kojem god svojstvu da se obraćaju Gradu i gradskim tijelima. U tome će ključnu ulogu imati digitalizacija servisa javne uprave i prelazak na jedinstven sustav upravljanja upitima građanki i građana
  • Provest ćemo potrebne aktivnosti kako bi Grad Zagreb dobio Europsku oznaku izvrsnosti upravljanja (EloGE – The European Label of Governance Excellence) s ciljem utvrđivanja mogućih nedostataka u procesima upravljanja i određivanja načina njihovog otklanjanja prema 12 načela dobrog upravljanja.

Transparentno upravljanje

Upravljanje Gradom temeljimo na savjesnom financijskom poslovanju i transparentnosti. Grad Zagreb je od 2023. počeo javnosti prikazivati proračun na 4. razini detaljnosti, iako Zakon obavezuje samo na 2. razinu. Od siječnja 2024., putem nove mrežne aplikacije Transparentnost, Grad Zagreb je postao najveći sustav u državi koji javnosti pruža informacije o svim isplatama iz proračuna. U 2023. predstavili smo i antikorupcijsku platformu Zviždač kroz koju se zaprimaju anonimne prijave o nepravilnostima poslovanja.

Započeli smo uvođenje gradske riznice, jedinstvenog računovodstveno-informacijskog sustava koji podiže transparentnost gradskog proračuna. U prvoj fazi Grad je uveo centralni obračun plaća, a trenutno je u procesu uvođenje jedinstvenog računovodstvenog modula (ERP). Treća faza će biti uvođenje informacijskog sustava za upravljanje planom nabave, postupcima javne nabave, okvirnim sporazumima, ugovorima, narudžbenicama i jednostavnom nabavom, kao i svom pratećom dokumentacijom.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Dovršit ćemo projekt gradske riznice koji će, zajedno s već uhodanim prikazivanjem proračuna na četvrtoj razini, učiniti financijsko poslovanje Grada  transparentnim u cjelini.
  • Nastavit ćemo digitalizaciju poslovanja Grada s građankama i građanima, osobito servisa namijenjenih informiranju poput novih, pristupačnijih mrežnih stranica Grada Zagreba ili pak servisa namijenjenih prijavi na  gradske podrške ili usluge poput već uvedenih eStipendija ili novog centralnog sustava za domove za starije eDomovi.
  • Uvest ćemo centralnu mobilnu aplikaciju za sve bitne gradske usluge poput javnog prijevoza, parkiranja, zbrinjavanja otpada, prijave komunalnih problema i praćenja njihovog rješavanja, kao i korisnički portal i mobilnu aplikaciju preko kojih će građani moći komunicirati sa Zagrebačkim holdingom, provjeriti status dugovanja i obaviti plaćanja računa za komunalne usluge i pričuvu.

Financijski oporavak

U trenutku kada smo preuzeli upravljanje, Grad je na računu imao 4 milijuna eura. Nedovoljno za isplatu plaća gradskim službama. U rekordnom roku saniran je proračunski deficit od 185 milijuna eura koji je prethodna vlast gomilala zadnjih pet godina svog mandata – uz obavezu da ga iduća gradska vlast sanira u naredne četiri godine. Mi smo to učinili u manje od tri godine.

Naslijedili smo i šestomjesečno kašnjenje plaćanja troškova održavanja gradskim ustanovama poput škola, vrtića i domova. Praksu kašnjenja u plaćanjima troškova gradskim ustanovama vrlo brzo smo dokinuli, a potom smo i višestruko povećali izdvajanja za tekuće i investicijsko održavanje tih ustanova. Isto tako, nakon što smo anulirali zatečena kašnjenja u plaćanjima dobavljačima i izvođačima, prepolovili smo i rokove plaćanja sa 60 na 30 dana kako bismo Grad učinili konkurentnijim u postupcima javne nabave.

Nakon 13 godina Gradu Zagrebu je vraćen investicijski kreditni rejting, a u protekle tri godine kreditni rejting je dizan u čak sedam navrata. Gradska uprava je po prvi put ostvarila suradnju s ključnim javnim financijskim institucijama poput Europske investicijske banke na sufinanciranju kapitalnih projekata u područjima zelene i energetske tranzicije te digitalizacije. 

Iz sredstava EU-a Grad Zagreb je u 2023. povukao 143 milijuna eura, što je skoro 5 puta više u odnosu na do tada rekordnu 2019. godinu kada je povučeno oko 30 milijuna eura.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Nakon što su u ovom mandatu otplaćeni naslijeđeni dugovi i uspostavljena financijska stabilnost, Grad se više neće trebati kratkoročno zaduživati radi rješavanja nelikvidnosti
  • Zahvaljujući višekratno podignutom kreditnom i investicijskom rejtingu, kreditni aranžmani za najkrupnije kapitalne projekte, bude li potrebe, sklapat će se  s Europskom investicijskom bankom i drugim visokoprofiliranim financijskim institucijama
  • Grad je sada osposobljen za to da u punom kapacitetu i po najvišim standardima transparentnosti koristi sredstva dostupnih EU fondova. U planu za 2025. je da Grad povuče 186 milijuna eura iz EU fondova. Kroz rad naših zastupnika u EU parlamentu i naše europarlamentarne grupe, zauzimamo se i za omogućavanje direktnog pristupa namjenskim fondovima EU-a za jedinice lokalne samouprave.

Odgovorno upravljanje gradskom imovinom

Zaustavili smo rasprodaju bivših industrijskih prostora u gradskom vlasništvu (Gredelj, Paromlin i Zagrepčanka) koje je prethodna vlast u proračunu za 2021. godinu predvidjela za prodaju kako bi sanirala deficit i dugove. Mi smo deficit i dugove sanirali bez prodaje nekih od najvrednijih prostora za budući razvoj grada i započeli smo njihovu pažljivu prenamjenu: izgradnja knjižnice i kulturno-društvenog centra Paromlin najveći je kapitalni projekt u ovom mandatu i uvertira u privremeno otvaranje Gredelja za javno korištenje i potrebe građana i građanki. 

Prekinuli smo dugogodišnju praksu rasprodaje gradskih stanova, koja je ozbiljno smanjila stambeni fond i ograničila kapacitete Grada da osigura pristupačno stanovanje svojim građankama i građanima.

Izmijenili smo gradske odluke kojima se regulira zakup gradskih poslovnih prostora kako bi se uredili ugovorni odnosi i ostvarili veći prihodi u gradskom proračunu. Zakup gradskih poslovnih prostora i dalje je pristupačan, a pri utvrđivanju zakupnina vodi se računa o specifičnim potrebama deficitarnih obrta. Dokinuli smo praksu privilegiranja nekih poslovnih subjekata koji su zakupljivali vrhunske lokacije za sitne novce. 

S ciljem povećanja transparentnosti upravljanja imovinom Grada Zagreba, izradili smo i objavili Katalog gradskih nekretnina u kojem su vidljivi i kvalitetno grafički prikazani  stanovi, garaže i poslovni prostori kojima upravlja Grad Zagreb. Po prvi puta jednostavno se može provjeriti tko koristi neki stan ili poslovni prostor, a pravni subjekti sada lako mogu vidjeti koji su gradski prostori dostupni za najam.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu: 

  • Donijet ćemo “Program upravljanja imovinom u vlasništvu Grada” i izraditi jasan plan upravljanja nekretninama i ostalom imovinom u vlasništvu gradskih trgovačkih društava. 
  • Katalog gradske imovine kompletirat ćemo gradskim zemljištima. Radit ćemo na utvrđivanju vrijednosti imovine i njene prostorno-planske namjene kako bi mogla biti stavljena u funkciju za obrazovne, kulturne, sportske i slične javne potrebe.
  • Nastavit ćemo davati u zakup i na korištenje gradsku imovinu, osobito nekretnine, isključivo putem transparentnih natječaja po unaprijed utvrđenim kriterijima. Posebice se to odnosi na korištenje stambenih prostora, prvo za socioekonomski najranjivije skupine, a onda i na omogućavanje priuštivog stanovanja za sve građanke i građane s neriješenim stambenim pitanjem. U tom duhu Grad će i nastaviti s izgradnjom stanova za javni najam poput novog objekta u Podbrežju čija realizacija je započela.

 

Uvođenje reda u javni prostor 

Transparentno upravljamo ne samo financijama, nego i javnim prostorom u kojem se odvija život grada. 

Advent više nije leglo korupcije. Dok su akteri bivše vlasti uhićivani zbog malverzacija s kućicama, mi smo uveli transparentan javni natječaj, što Gradu sada donosi i mnogo veće prihode.

S Trga bana Josipa Jelačića uklonili smo prodajne manifestacije, a uklanjanjem reklama s tramvaja, vratili smo im prepoznatljivu plavu boju. Ograničili smo površine reklamnih panoa i započeli uklanjanje više stotina onih ilegalno postavljenih. 

Vratili smo terase kafića u održive okvire. Sada mogu zauzimati maksimalno tri parkirališna mjesta po cijeni koja je izjednačena s onom rezerviranog parkirališnog mjesta, čime smo oslobodili 300 parkirališnih jedinica.

Stali smo na kraj netransparentnoj dodjeli rezerviranih parkirališnih mjesta, za koje mnogi od korisnika u gradski proračun nisu uplaćivali ni euro.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Nastavit ćemo uvoditi red i onemogućavati neopravdano korištenje gradskih prostora i gradske imovine.
  • Napravit ćemo snažan zamah u uklanjanju grafita i davati poticaje vlasnicima za uređivanje fasada. Grad Zagreb već u cijelosti financira uklanjanje grafita i nanošenje zaštitnog, antigrafitnog premaza na svim vanjskim dijelovima zgrada, a sufinancira i postavljanje nadzornih kamera. 
  • Intenzivirat ćemo obnovu pročelja u povijesnoj jezgri grada. Grad Zagreb je nedavno objavio javni poziv kojim pokriva 100 % troškova obnove uličnog pročelja i krovova te 60 % troškova obnove dvorišnih i ostalih pročelja zgrada u Gornjem i Donjem gradu. Ovaj poziv se odnosi na objekte koji su pojedinačno zaštićena kulturna dobra te kulturna dobra koja se nalaze unutar zaštićene povijesne cjeline Grada.
  • Kreirat ćemo nove programe sufinanciranja energetske obnove zgrada, ozelenjivanja privatnih dvorišta i ugradnje liftova.
  • Nastavit ćemo obnovu javne rasvjete i daljnju regulaciju osvjetljenja reklamnih panoa.
  • Osnaživat ćemo komunalni red kroz efikasnije redarstvo i sankcioniranje aktivnosti poput ilegalnog odlaganja otpada, kršenja prometnih propisa ili uništavanja gradske imovine. 
  • Prema Vladi RH ćemo zagovarati donošenje zakonskih izmjena koje olakšavaju rad redarstva, omogućuju strože kažnjavanje prometnih prekršaja i osiguravaju suradnju komunalnog redarstva i policije u slučajevima suzbijanja organiziranog kriminala u ilegalnom odlaganju otpada.

Druga tematska područja