GOSPODARSTVO GRADA

Zagreb je gospodarsko i znanstveno središte Hrvatske, grad s najvećom koncentracijom obrazovnih, znanstveno-istraživačkih, tehnoloških i kreativnih potencijala te s velikom populacijom obrazovanih i motiviranih ljudi iz svih krajeva Hrvatske i regije, s raznolikim iskustvima i znanjima. Jedan od prioriteta gradske uprave jest da, u okviru svoje nadležnosti, upravljačkim i raspoloživim financijskim kapacitetima unaprijedi i svestrano podrži puni razvoj svih gospodarskih potencijala Zagreba. Grad Zagreb gospodarskoj aktivnosti doprinosi dobrim poslovanjem gradskih trgovačkih društava i kvalitetom komunalnih usluga, ulaganjima u gradske projekte, brzinom administrativnih procesa i direktnom podrškom gospodarstvu, inovacijama i poduzetništvu. 

Gradska poduzeća i kvaliteta komunalnih usluga

Početak našeg mandata bio je obilježen golemim naslijeđenim dugom Grada i gradskih poduzeća. Zatekli smo i ogroman dug Grada prema Zagrebačkom holdingu i ZET-u. Stoga je, neposredno po preuzimanju upravljanja Gradom, za potrebe likvidnosti podignut kratkoročni kredit od 53 milijuna eura, a već iduće godine od Europske banke za obnovu i razvoj i kratkoročni kredit od 50 milijuna eura kako bi se namirili nagomilani dugovi prema Holdingu i ZET-u. Zahvaljujući odgovornom upravljanju, oba ta kredita u cijelosti su otplaćena.

Zagrebački holding koji smo preuzeli bio je prezadužen, nelikvidan, poslovao je s gubitkom. Dobavljačima je plaćanje kasnilo preko 90 dana. Više od polovine tadašnjeg kreditnog dugovanja od 245 milijuna eura odnosilo se na kratkoročne kredite, koji su dolazili na naplatu u prvoj godini mandata, bez sredstava iz kojih bi se podmirili. Zatečena struktura radnih mjesta, nastala još za spajanja komunalnih poduzeća u Holding, imala je višak administrativnih mjesta i akutni nedostatak operativnih radnika i radnica, što je dovelo do loše komunalne usluge. Stoga smo proveli najveće restruktiriranje jednog javnog poduzeća u Hrvatskoj – smanjili smo udio administrativnih radnika, te zaposlili približno jednak broj neophodnih operativnih radnika u ključnim tvrtkama Holdinga (Čistoća, Zrinjevac i Zagrebačke ceste).

Holding je 2022. godine, prvi puta nakon 2019., počeo ostvarivati pozitivne rezultate i poslovati s dobiti, a taj se trend nastavio i u narednim godinama. Od tada je Holding otplatio 42 % glavnice kreditnog dugovanja od 245 milijuna eura, smanjivši ga za 100 milijuna eura (iako je u tom periodu bio dužan otplatiti 40 milijuna eura). Holding je 2023. uspješno završio i proces refinanciranja obveznice u iznosu od 305 milijuna eura. To je bilo najveće pojedinačno izdanje obveznica povezanih s održivim poslovanjem u povijesti Hrvatske! Danas Holding nema nikakvih neplaćenih dospjelih obaveza. Sve to omogućilo je pokretanje novog investicijskog ciklusa, a da pritom nisu podizane cijene komunalnih usluga.

Izdvajanja Grada za ZET u ovom su mandatu gotovo udvostručena: u proračunu za 2025. predviđeno je 243 milijuna eura, dok je 2021. bilo potrošeno 127 milijuna eura. Kupljeno je 11 polovnih tramvaja od kojih je 6 već stiglo. Ugovorena je nabava 40 novih niskopodnih tramvaja koje izrađuje zagrebački Končar i koji su počeli pristizati početkom 2025. Trošak prvih 20 tramvaja je 40 milijuna eura, što se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, uz dodatnih 10 milijuna eura PDV-a, što financira Grad. I za drugih 20 Grad će aplicirati na natječaj za financiranje iz sredstava NPOO-a, uz obavezu Grada da snosi trošak PDV-a. Kupljeno je i u promet stavljeno 65 novih autobusa, a krajem 2024. započela je isporuka i 60 kvalitetnih, rabljenih autobusa od kojih su do sada isporučena 44 koji  svakodnevno prometuju. 

Raskinut je koncesijski ugovor sa Zagrebačkim otpadnim vodama za pročistač otpadnih voda, što će Gradu, u preostalih 5 godina koliko bi inače taj ugovor još bio na snazi, donijeti uštedu od najmanje 50 milijuna eura. Ovim smo potezom pod javno upravljanje vratili javnu uslugu koja je de facto bila privatizirana. Uz to, tim korakom Grad je vratio u posjed i zemljište potrebno za izgradnju Centra za gospodarenje otpadom, a preuzevši poslove zbrinjavanja otpadnih voda od koncesionara, Grad je sada u prilici i iskoristiti sufinanciranje iz fondova EU-a za izgradnju trećeg stupnja pročistača vrijednu 94 milijuna eura.

Sva ova postignuća u financijskoj, organizacijskoj, kadrovskoj i infrastrukturnoj konsolidaciji Zagrebačkog holdinga i ZET-a omogućit će daljnje unapređenje komunalnih usluga.

Što ćemo napraviti u idućem mandatu:

  • Značajni pomaci u gospodarenju otpadom već su vrlo vidljivi. Do 2027. završit će ugradnja podzemnih i polupodzemnih spremnika za različite frakcije otpada po cijelom gradu. Time će u širem centru Grada i u stambenim naseljima biti u potpunosti uklonjeni spremnici koji su stvarali nered na pločnicima i javnim površinama, a svi ostali spremnici će biti na česticama zgrada ili u tipskim boksevima. Daljnjim investicijama u vozila i mehanizaciju, kao i kontinuiranim zapošljavanjem bit će unaprijeđena usluga odvoza otpada, kao i čišćenje prometnica i javnih površina. Istovremeno, izgradnjom novog Centra za gospodarenje otpadom, čiji je početak rada predviđen 2028. godine, otpad će se zbrinjavati po najsuvremenijoj tehnologiji, u cijelosti gradskim kapacitetima, dakle bez potrebe za angažmanom privatnih oporabitelja. 
  • Realizacija Projekta Zagreb konačno će omogućiti obnovu vodne infrastrukture za kojom postoji potreba već više desetljeća. Proširit će se i sustav vodovoda i odvodnje kako bi se različiti obodni dijelovi grada konačno priključili na gradski vodovod te kako bi se eliminirala potreba za septičkim jamama. Konačno, u planu je i izgradnja trećeg stupnja pročišćavanja otpadnih voda čija funkcija je, nakon mehaničkog i biološkog pročišćavanja, ukloniti iz otpadnih voda dušik i fosfor. 
  • Nabavom novih tramvaja i autobusa značajno će se unaprijediti javni prijevoz. Ove godine kreće nabava novih autobusa na električni pogon, čime započinje proces kojim će se do 2035. zamijeniti svi autobusi na fosilna goriva. Modernizirat će se i postojeći servisni pogoni ZET-a, a u planu je i izgradnja novog koji će biti namijenjen održavanju novih autobusa na električni pogon. Prioritet je unaprijediti dostupnost, pouzdanost i brzinu javnog prijevoza, povećati broj putnika i smanjiti prometne gužve. Nedavno uvođenje besplatnog javnog prijevoza za sve građane starije od 65 godina i sve one mlađe od 18 važan je korak prema tom cilju.

Novi zamah u kapitalnim investicijama

Savjesno financijsko upravljanje i odgovorno upravljanje gradskom imovinom omogućilo nam je da pokrenemo ciklus velikih kapitalnih ulaganja. U odnosu na 2021. godinu, kad su planirana kapitalna ulaganja iznosila 41 milijun eura, u 2025. godini za kapitalne projekte Grad ulaže rekordnih 333 milijuna eura. To je povećanje od preko osam puta u odnosu na 2021. godinu i 50 % više u odnosu na prošlu godinu

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Deset velikih kapitalnih investicija od razvojnog značaja za grad Zagreb: gradska knjižnica i društveno-kulturni centar Paromlin, kino Europa, Dom sportova, bazen Špansko, stadion Kranjčevićeva, nova tramvajska pruga i cesta po Sarajevskoj ulici, nova Branimirova i Kolakova ulica, nova tramvajska pruga u Heinzelovoj, i podvožnjak Medpotoki, te stanovi za javni najam u Podbrežju. 
  • Oko polovine ulaganja u 2025. (167 mil eura) namijenjeno je za 10 strateških projekata, a još toliko za nastavak ulaganja u važnu društvenu infrastrukturu: vrtiće, škole, zdravstvene i sportske objekte te objekte socijalne skrbi, za zaštitu spomenika kulture kao i za obnovu od potresa. 
  • Započet ćemo revitalizaciju velikih gradskih prostora Gredelja, Zagrepčanke, Zagrebačkog velesajma i Sljemena u Sesvetama. Pokrenut ćemo razvoj tih dugo zapuštenih brownfield područja koja nose ogroman potencijal kao buduća nova središta kulturnog i društvenog života. Njihova veličina i njihova specifična lokacija (na primjer Gredelj je područje od preko 50,000 m2 koje se nalazi u samom središtu Zagreba, između Donjeg grada i Trnja) imaju ogroman značaj za razvoj grada. Stoga je njihov planski razvoj važno pomno razraditi, u participativnom procesu s građanima. Istovremeno, aktivirat ćemo, gdje god je to moguće, privremene namjene tih prostora kako bismo ih otvorili građanima i stvorili snažniji pritisak na sve državne dionike čija je suradnja nužna za planski razvoj. 

Sva navedena postignuća u razvoju komunalnih usluga, financijskoj stabilnosti i kapitalnim investicijama omogućuju da Grad u okviru svoje nadležnosti snažno pomogne razvoj svih gospodarskih subjekata: od etabliranih tvrtki u industrijskoj proizvodnji i uslužnim djelatnostima, preko obrtničkih, poduzetničkih i poljoprivrednih subjekata, do novih poduzetničkih projekata i društvenih inovacija.

Podrška gospodarstvu, inovacijama i poduzetništvu

Već dulje vrijeme, a posebno nakon krize 2008., zagrebačka je industrijska proizvodnja u padu. Taj pad praćen je porastom udjela trgovine, financijskih,  informacijskih i komunikacijskih djelatnosti, poslovanja nekretninama, te stručnih, znanstvenih i uslužnih djelatnosti. S jedne strane, takva struktura djelatnosti, ukazuje na “postindustrijski” karakter gospodarstva u Zagrebu, gdje se nalazi najveća koncentracija znanstvenih, tehnoloških, financijskih i drugih usluga visoke dodane vrijednosti. S druge strane, ona ukazuje i na trend prisutan na razini države, gdje najveći dio tržišta rada čine zaposleni i samozaposleni u malim poduzećima, što na sebe veže rast privremenih i povremenih, dakle nesigurnih oblika rada. 

Iako je jasno da su glavne poluge ekonomske politike na državnoj razini, Grad Zagreb može i treba doprinositi razvoju lokalne ekonomije. Ekonomsku politiku vidimo kao važan instrument za izgradnju pravednog, otpornog, održivog i klimatski neutralnog grada. Povezivanjem tih ciljeva sa snažnom gospodarskom aktivnosti stvaramo potencijal za investicije, inovacije, međunarodnu konkurentnost i izvoz. Takvom ekonomskom politikom, kao glavni i najveći grad utječemo na ukupnu gospodarsku sliku zemlje te na poboljšanje uvjeta rada i života u Hrvatskoj.  

Stoga smo u ovom mandatu donijeli Plan razvoja Grada Zagreba za razdoblje do 2027. kao srednjoročni strateški dokument u kojem su definirane ključne strateške odrednice razvoja Grada Zagreba s naglaskom na održivost i dobrobit zajednice. Njime je definirana razvojna vizija "Grad Zagreb – zelen, inovativan i održiv grad. Grad solidarnosti i jednakih mogućnosti", a viziju se planira ostvariti kroz četiri prioritetne javne politike:

  • zeleno i otporno gospodarstvo,
  • društvena jednakost, kvalitetne i dostupne društvene usluge,
  • učinkovito i održivo upravljanje prostornim i prirodnim resursima te
  • zelena tranzicija i digitalna transformacija.

Pored toga, usvojen je i novi Program poticanja razvoja obrta, malog i srednjeg poduzetništva u Gradu Zagrebu 2024. - 2030. kojim smo postavili ciljeve za sljedeći mandat - stvoriti strukturne uvjete i implementirati mjere za razvoj otpornog, konkurentnog, inovativnog i održivog obrtništva, mikro, malog i srednjeg poduzetništva, društvenog poduzetništva i zadruga te mjere za razvoj kulturnih i kreativnih industrija.

U posljednje četiri godine, Zagrebački inovacijski centar – ZICER učvrstio je svoju poziciju vodećeg hrvatskog startup huba i značajnog aktera na europskoj inovacijskoj sceni. Kroz akceleracijski program Startup Factory, ZICER je podržao razvoj 100 tehnoloških timova i startupova, pomažući im u validaciji ideja, pristupu tržištu, pronalasku prvih kupaca i povezivanju s investitorima. Programima Global Growth i Tech Transfer dodatno je proširena podrška, omogućavajući zrelijim startupovima izlazak na međunarodna tržišta, a znanstvenim i istraživačkim timovima komercijalizaciju projekata. ​

ZICER-ov inkubator do sada je pripremio više od 260 startupova za tržište, koji danas izvoze u više od 50 zemalja svijeta na šest kontinenata. Samo u 2022. godini korisnici ZICER-a ostvarili su više od 60 milijuna eura prihoda, a u posljednje tri godine privukli su 7,8 milijuna eura investicija. ​Ova postignuća prepoznata su i na europskoj razini. U 2025. godini ZICER je uvršten na prestižnu listu "Europe’s Leading Start-up Hubs" koju su zajednički objavili Financial Times, Statista i Sifted. Među više od 3 000 analiziranih startup hubova, ZICER se istaknuo kvalitetom laboratorijskih i uredskih prostora, zauzevši visoko treće mjesto u toj kategoriji, dok se u ukupnom poretku našao na 40. mjestu. ​

Krajem 2024. godine ZICER je pokrenuo Seed fond, novi model financiranja startupova s početnim kapitalom od milijun eura. Fond je osnovan uz podršku Grada Zagreba i Hrvatske banke za obnovu i razvitak (HBOR), a zajmovi su dostupni i startupovima koji sudjeluju u ZICER-ovim programima inkubacije, akceleracije ili internacionalizacije. Ovaj fond predstavlja izuzetan iskorak u financijskoj podršci inovativnim poduzetnicima, omogućujući im lakši pristup kapitalu za razvoj i rast poslovanja.​

Grad Zagreb snažno podupire revitalizaciju obrtništva. U lipnju 2022. donijeli smo Odluku o zakupu i kupoprodaji poslovnoga prostora kojom smo u ovaj sustav uveli red i postavili pravedniji okvir za zakup i kupoprodaju poslovnih prostora. U ožujku 2023. donesen je Zaključak o kriterijima za određivanje zakupnine za poslovni prostor kojim smo osigurali da Grad ne subvencionira izuzetno profitabilne djelatnosti, a zadržali povoljan najam za deficitarne djelatnosti kao što su bravarska, krojačka, postolarska i urarska. 

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Grad će biti snažan pokretač ekonomije kroz brojne velike infrastrukturne investicije: izgradnju vrtića, škola, domova zdravlja i domova za starije, sveobuhvatnu energetsku obnovu zgrada i solarizaciju, nabavu novih tramvaja i izgradnju mostova, pruga i prometnica, izgradnju Centra za gospodarenje otpadom te obnovu vodopskrbnog i odvodnog sustava.
  • Na istočnoj strani Zagrebačkog velesajma, uz Aveniju Većeslava Holjevca, izgradit ćemo kongresni centar s pratećim sadržajima poslovne i hotelske namjene: kongresni centar s velikom dvoranom od 2500 mjesta, velikom dvoranom od 600 mjesta i brojnim manjim modularnim prostorima Zagrebu je potreban izbog snažnog pozitivnog utjecaja na razvoj poslovnog i sajamskog turizma te razvoj gospodarskog sektora. Osim toga, radi se o vrlo vrijednom prostoru smještenom uz jednu od središnjih gradskih osi, koja ima potencijal razvoja u središte Novog Zagreba. Uz kongresni centar sagradit će se dvorana za kulturne programe i formirati novi trg.
  • Proširit ćemo djelokrug rada Plavog ureda i ZICER-a: uz postojeće sadržaje, učinit ćemo ih direktnim kanalom suradnje gospodarskih inicijativa s gradskom upravom i time potaknuti bolje prilagođavanje gradskih usluga stvarnim potrebama. Grad će nastaviti razvijati ZICER prema nacionalno i međunarodno prepoznatljivom centru za inovacije i nove tehnologije. Plan je učiniti ga središnjim mjestom suradnje javnog, privatnog, znanstveno-istraživačkog i civilnodruštvenog sektora za razvoj ideja, inovacija i tehnologija te realizaciju novih gospodarskih projekata. ZICER bi istodobno trebao postati i centar za poticanje i razvoj lokalne ekonomije, mjesto na kojem zadruge i društvena poduzeća mogu dobiti podršku u svom poslovanju.
  • Temeljem Programa poticanja razvoja obrta, malog i srednjeg poduzetništva raspisivat ćemo potpore za: 
    • promicanje poduzetničkih aktivnosti;
    • poduzetnike-početnike kao i poduzetništvo mladih i žena;
    • digitalizaciju i internacionalizaciju poslovanja malih i srednjih poduzeća; 
    • istraživanje i razvoj inovacija, transfer tehnologije i znanja, jačanje kapaciteta visokotehnološkog poduzetništva.
  • Raspisivat ćemo pozive za potpore i za očuvanje obrta, nastavit ćemo dodjeljivati poslovne prostore tradicionalnim obrtima i podržavati obrtničku djelatnost po povoljnim cijenama kroz suradnju s Obrtničkom komorom Zagreb. 
  • U komunikaciji i poslovanju s gradskom administracijom, poduzetnicima i poduzetnicama ćemo osigurati digitaliziranu komunikaciju, tako da poslove koje trebaju obaviti u kontaktu s gradskim službama mogu obaviti putem interneta. Zagrebački holding će uvesti suvremeni sustav obračuna troškova i izdavanja uplatnica kojeg će pratiti i korisnički portal i mobilna aplikacija za komunikaciju s Holdingom, provjeru statusa dugovanja i plaćanje računa za komunalne usluge i pričuvu. Paralelno, prelazak gradskih službi na “poslovanje bez papira”, što uključuje novi sustav digitalnog potpisa i sustav za praćenje internih zadataka u gradskoj upravi i gradskim komunalnim poduzećima, znatno će ubrzati i rad s korisnicima i korisnicama.
  • Važno nam je da poduzetnice i poduzetnici prepoznaju i prakticiraju etično poslovanje, poštivanje radnih prava, jednakost i transparentnost, kao i usklađenost s ekološkim zakonodavstvom i održivim praksama. Zato će kriterij za dobivanje javnih potpora i subvencija ukučivati ESG (Environmental, Social, Governance) standarde odgovornog upravljanja resursima, pravednih uvjeta rada i društvene odgovornosti.
  • Proširivat ćemo sustav stipendija za deficitarna zanimanja. U ovom mandatu Grad Zagreb je znatno povećao broj stipendija za učenike strukovnih škola, a uvedene su i stipendije za studente koji se obrazuju za deficitarna zanimanja. Obuhvat tih stipendija nastavit ćemo širiti. Za unapređenje rada gradskih ustanova osobito je to važno u područjima obrazovanja (posebice u STEM području), zdravstva i socijalne skrbi.

Razvoj društvene i solidarne ekonomije

Program poticanja razvoja obrta, malog i srednjeg poduzetništva u Gradu Zagrebu 2024. - 2030., koji smo izradili u ovom mandatu, uključuje mjere za razvoj društvenog poduzetništva i solidarne ekonomije, to jest poduzetništva u kojem se dobit reinvestira i ostvaruje pozitivan društveni i ekološki utjecaj. Kao prvo prioritetno područje za poticanje društvenog poduzetništva identificirano je klimatski neutralno i kružno gospodarstvo – aktivnosti društvenih poduzeća na zaštiti okoliša, sprječavanju nastanka otpada od hrane, energetskoj učinkovitosti i širenju obnovljivih izvora energije.

Kao drugo prioritetno područje za poticanje identificirana je inkluzija kroz zapošljavanje socijalno osjetljivih skupina – aktivnosti društvenih poduzeća koje zapošljavaju i potiču radnu inkluziju osoba s invaliditetom, osoba s umanjenom radnom sposobnošću, žena žrtve nasilja, roditelja ili skrbnika djece s teškoćama u razvoju, pripadnika romske nacionalne manjine, beskućnica i beskućnika, žena iznad 50 godina, mladih koji izlaze iz alternativnih oblika skrbi i ustanova socijalne skrbi i druge teže zapošljive osobe.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Budući da na državnoj razini ne postoji strategija razvoja društvenog poduzetništva i solidarne ekonomije, Grad Zagreb planira razviti svoj model poticanja ovih područja. Proširit ćemo obuhvat poduzeća koja mogu primati gradske potpore iz sredstava namijenjenih društvenom poduzetništvu i time Grad Zagreb pozicionirati kao bitnog aktera u razvoju ekonomije s fokusom na okoliš i ljude.
  • Nakon što smo u ovom mandatu odradili pripremne radnje, otvorit ćemo Centar za razvoj društvenog poduzetništva i solidarne ekonomije u sklopu ZICER-a kao centralno mjesto za razvoj ovih područja. Aktivnosti Grada i Centra uključivat će edukacije, mentorsku podršku i razmjenu znanja, savjetovanje o poslovnim modelima i financiranju, podršku u pristupu prostornim i financijskim resursima te organizaciju konferencija, tribina i javnih kampanja za promociju društveno-poduzetničkih inicijativa i solidarne ekonomije. 
  • Srednjeročno ćemo razviti gradsku oznaku za mikro, mala i srednja poduzeća, zadruge i obrte koji ostvaruju pozitivan društveni i ekološki utjecaj te s ciljem njihove promocije razviti gradsku digitalnu platformu (lokalne mape, ponude, događanja) na kojoj će ih se moći pronaći.

Poljoprivreda

U cilju razvoja poljoprivrede na području grada Zagreba i okolnih županija, u 2023. krenuli smo s pripremom projekta “Zelena javna nabava ekološki uzgojene hrane za djecu osnovnih škola grada Zagreba”. Razrađeni su mehanizmi dinamične javne nabave, definirani kriteriji (udio ekološki i lokalno proizvedene hrane, povratna ili reciklabilna ambalaža), a u suradnji s Prehrambeno-biotehnološkim fakultetom standardizirani su sezonski jelovnici. U 2024. započeli smo dvogodišnji pilot projekt zelene javne nabave od domaćih proizvođača vrijedan 1,2 milijuna eura u koji je uključena 31 od 114 gradskih osnovnih škola i 16 000 učenika.

Kao podršku malim poljoprivrednicima i poljoprivrednicama, uveli smo Poljoprivredni savjetnik, digitalni agronomski asistent, koji preko WhatsApp mobilne aplikacije nudi savjete o agronomskim temama, regenerativnim poljoprivrednim praksama i natječajima za potpore.

Razvoj poljoprivrede prati i budući razvoj gradskih tržnica. Tržnice su prostor za plasman proizvoda lokalnih proizvođača. Napravili smo snimku stanja svih 28 tržnih prostora i pripremamo cjelovitu strategiju revitalizacije tržnica. Izgradili smo novu tržnicu u Vrapču, koja će izvan radnog vremena služiti i za kulturne programe poput Zagrebačkih kvartova kulture. Uređenjem i organizacijom raznih događanja pokrenut je proces revitalizacije tržnice Volovčica.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Širit ćemo obuhvat zelene javne nabave hrane iz ekološkog i lokalnog uzgoja na ostale škole i zainteresirane ustanove Grada. Sa svojih 340 ustanova, Grad Zagreb, postupcima javne nabave i višegodišnjim planiranjem potreba, može bitno osnažiti domaću proizvodnju hrane. Redovno ćemo pratiti domaće tržište uzgoja i proizvodnje kako bismo diverzificirali paletu dostupnih namirnica, uskladili ponudu s potražnjom i zajedno rasli s domaćim proizvođačima. Organizirat ćemo praktične radionice za školsko osoblje, djecu i njihove roditelje, predavanja, konferencije za širu javnost, predstavljanja rezultata projekta šireći dobru praksu Grada prema drugim zainteresiranim gradovima u Hrvatskoj i izvan nje. 
  • U 2025. započet ćemo s redovnim edukacijama za poljoprivrednike koje će se baviti temama ekološke poljoprivrede, precizne i digitalne poljoprivrede te održivih sustava navodnjavanja. 
  • Obnavljat ćemo i modernizirati gradske tržnice – bit će obnovljene tržnice Utrina kao i Branimirova koja će dobiti nove sadržaje poput gastronomske ponude. U fazi projektiranja je konstrukcijska obnova Dolca i obnova njegove gornje plohe. Neaktivne tržnice dobit će novu namjenu, poput tržnice na Trnju, koja će postati društveno-kulturni centar.
  • Poticat ćemo organizaciju kvartovskih sajmova OPG-a i u suradnji s Udrugom hrvatskih tržnica nastaviti dodjeljivati certifikat “Proizvodi hrvatskog seljaka” za proizvođače koji svoje proizvode prodaju na gradskim tržnicama, te dodjeljivati oznaku “Plavi ceker” visokokvalitetnim prehrambenim proizvodima te i na taj način promicati poljoprivredne proizvode Zagreba.

Turizam

Zagreb je prepoznato i privlačno turističko odredište. U sljedećem mandatu ćemo i dalje u suradnji s Turističkom zajednicom grada Zagreba razvijati turističku ponudu i nove projekte jer još uvijek nisu ostvareni svi turistički potencijali koje Zagreb posjeduje. To se najprije odnosi na veću prisutnost u turističkoj ponudi kulturnih sadržaja, sadržaja izvan centra grada i prirodnih atrakcija koje Zagreb nudi poput Parka Maksimir, Zoološkog vrta i Medvednice (posebice nakon realizacije već započetog uređenja platoa Sljemena, izgradnje nove sedežnice i preuređenja gornje postaje stare žičare u interpretacijski centar) u turističku ponudu.

Osim toga, veliki zahvati u izgradnji objekata društvene namjene imat će značajne učinke na razvoj turističke djelatnosti. Tako ćemo izgradnjom kongresnog centra uz Zagrebački velesajam dati veliki poticaj da se Grad Zagreb u budućnosti profilira kao važno odredište kongresnog, poslovnog i sajamskog turizma.  

Također, rekonstrukcijom stadiona u Kranjčevićevoj ulici, koja je upravo započela, i izgradnjom novog stadiona u Maksimiru stvorit će se i novi prikladni i atraktivni prostori ne samo za organizaciju sportskih događanja, nego i za priređivanje koncerata stadionskog formata.

Što ćemo još napraviti u sljedećem mandatu:

  • Grad Zagreb aktivno će sudjelovati u izradi Plana upravljanja destinacijom čija je izrada u nadležnosti Turističke zajednice Grada Zagreba.
  • Temeljem Programa poticanja razvoja obrta, malog i srednjeg poduzetništva Grad Zagreb će raspisivati natječaje za potpore održivom, otpornom i konkurentnom turizmu.
  • Potporama ćemo poticati i razvoj velikih manifestacija poput festivala, sportskih događaja ili sajmova od međunarodnog značaja koje imaju potencijal za jačanje kulturnih i kreativnih industrija, gradskih ustanova i nezavisne kulture, grada kao kulturnog turističkog odredišta i različitih gospodarskih aktivnosti.

Druga tematska područja