Digitalni grad

Digitalizacija kao razvojna paradigma je ugrađena u sve aspekte našeg pristupa razvoju grada: od upravljanja prometom i održavanja infrastrukture do unapređenja javnih usluga, zdravstva, obrazovanja i gospodarskog razvoja. Jasno komunicirana i strateški postavljena digitalna transformacija pruža nam priliku za unapređenje kvalitete života, veću transparentnost te uključivanje građana i građanki u donošenje odluka. Samo uz takav pristup možemo osigurati da digitalizacija ne bude birokratski proces, već konkretan korak prema modernom i otvorenom Gradu Zagrebu. 

U okviru novog modela upravljanja Gradom, koji smo uspostavili u prvom mandatu, primarna zadaća digitalizacije bila je učiniti poslovanje Grada što transparentnijim i poboljšati poslovne procese u Gradskoj upravi i Zagrebačkom holdingu. Nove ili nadograđene aplikacije pratile su digitalizaciju postojećih i uvođenje novih procesa koji su građanima i građankama omogućili lakše korištenje gradskih i komunalnih usluga te sudjelovanje u životu grada i svojih četvrti.

U sljedećem mandatu planiramo primjenu cjelovitih rješenja poput novih gradskih mrežnih stranica, objedinjene mobilne aplikacije za sve komunalne usluge, pametnog mjerenja u vodoopskrbi i plinoopskrbi te digitalnog dvojnika grada. To će omogućiti jednostavniju interakciju s gradskim i komunalnim službama i korištenje njihovih usluga, optimizaciju poslovnih procesa te planiranje i upravljanje razvojem grada i zelenom tranzicijom.

Digitalne usluge i participacija građana i građanki

U ovom mandatu smo započeli modernizaciju mrežnih stranica Grada i kreirali mrežne aplikacije eSavjetovanja, eParticipativno budžetiranje te eStipendije. Osim toga, proveli smo i natječaj za vizualni identitet Grada Zagreba koji će poslužit za dizajn mrežnih stranica, a u tijeku je natječaj za dizajn korisničkih sučelja kao dio procesa objedinjavanja svih gradskih aplikacija.

Zašto je to važno: Modernizacija gradskih mrežnih stranica pokrenuta je s ciljem kvalitetnijeg informiranja građana i građanki, a kroz aplikacije eSavjetovanja i eParticipativno budžetiranje im olakšavamo sudjelovanje u kreiranju gradskih politika. Kroz eStipendije digitalizirali smo postupak prijave i ocjenjivanja stipendija Grada Zagreba. Novi vizualni identitet Grada i novi dizajn korisničkih sučelja omogućit će unificiranje korisničkog iskustva i lakšu navigaciju kroz gradske mobilne i mrežne servise. 

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Izradit ćemo nove, funkcionalnije mrežne stranice Grada Zagreba uz arhiviranje dosadašnjih. One će uključivati i stranicu eZagreb preko koje će građani i građanke imati uvid u sve mrežne i mobilne servise Grada, a provest ćemo i promotivnu kampanju kako bismo ih informirali o mogućnostima korištenja tim servisima.
  • Uvest ćemo centralnu gradsku mobilnu aplikaciju za sve bitne usluge poput javnog prijevoza, parkiranja, zbrinjavanja otpada, prijave komunalnih problema i praćenja njihovog rješavanja.
  • Uvest ćemo suvremeni sustav obračuna troškova i izdavanja uplatnica koji će objediniti fragmentirane baze podataka o korisnicima i objektima koje prikupljaju Grad Zagreb i podružnice Zagrebačkog holdinga. Sustav će pratiti i korisnički portal i mobilna aplikacija preko kojih će građani i građanke moći komunicirati sa Zagrebačkim holdingom, provjeravati status dugovanja i obaviti plaćanja računa za komunalne usluge i pričuvu.
  • Uvest ćemo mrežnu aplikaciju eDomovi kao jedinstveni sustav prijave za domove za starije osobe i sustav upravljanja poslovnim procesima domova.
  • Uvest ćemo centralni sustav za informiranje o programima i kupnju karata za događanja u gradskim kulturnim ustanovama.
  • Uvest ćemo novi, suvremeni GIS sustav s mrežnom i mobilnom aplikacijom za prikaz i analizu geolokacijskih i zemljišnoknjižnih podataka.

Transparentno upravljanje Gradom

Gradski proračun otvorili smo do 4. razine, a trošenje sredstava može se pratiti preko nove mrežne aplikacije Transparentnost. Pokrenuli smo i antikorupcijsku platformu Zviždač, revitalizirali Portal otvorenih podataka, a po prvi put Zagreb ima i Katalog gradske imovine.

Zašto je to važno: Zakon o proračunu zahtijeva objavljivanje proračuna do 2. razine, no u cilju veće transparentnosti gradska je vlast odlučila proračun objavljivati do 4. razine, kako bi građani imali jasan uvid u planirane troškove proračuna. Kroz platformu Transparentnost građanima je dan uvid u trošenje proračuna, koji s oko 3 milijarde eura i preko 100 000 transakcija godišnje trenutno predstavlja najveći otvoreni financijski skup podataka u zemlji. Katalog gradske imovine prikazuje sve relevantne podatke o gradskim stanovima i poslovnim prostorima, dok platforma Zviždač prima anonimne prijave o nepravilnostima u poslovanju. Revitalizirani Portal otvorenih podataka, osim za objavu novih skupova podataka, koristi se i za poticanje gospodarske aktivnosti. Primjerice, u 2024. smo uveli potpore kako bismo potaknuli poduzeća i udruge da na kreativne načine te podatke učine korisnijima za javnost. Podrškom razvoju otvorenih sustava jačamo digitalnu suverenost Grada. 

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Uvest ćemo jedinstveni sustav za upite građana i građanki prema gradskim službama i podružnicama Zagrebačkog holdinga koji će objediniti praćenje i izvršavanje radnih naloga dobivenih putem telefona, elektroničke pošte, mobilne aplikacije i društvenih mreža.
  • Nastavit ćemo raspisivati natječaje za potpore projektima otvorenih podataka kako bismo doprinijeli transparentnosti, boljoj javnoj usluzi i većem građanskom angažmanu. 

Razvoj digitalnog poslovanja Grada

Započeli smo proces uvođenja gradske riznice uspostavom centralnog obračuna plaća i pokrenuli dva pilot projekta: “poslovanje bez papira” te digitalizaciju arhiva Grada Zagreba. Osim toga, Grad Zagreb je pokrenuo ZGBit ­– meetupove, a u protekle tri godine ZICER je redovito organizirao Hacklhackathon. 

Zašto je to važno: “Poslovanje bez papira” uključuje novi sustav digitalnog potpisa i sustav  praćenja internih zadataka u gradskoj upravi i gradskim komunalnim poduzećima, što ubrzava rad gradskih službi koje se nalaze na desecima lokacija. Istodobno, digitalizacija Gradskog arhiva je nužnost s obzirom na to da ona čini više od 30 km arhivske građe smještene na preko 20 lokacija. Kroz ZGBit meetupove u razvoj gradskih digitalnih rješenja uključujemo širu IT zajednicu, a na hackathonima mladi IT stručnjaci i stručnjakinje razvijaju rješenja kojima skupove podataka, koje posjeduje Grad Zagreb, približavaju javnosti. Tako su 2022. predložena rješenja za prikaz otvorenog proračuna, 2023. za rezervaciju i pregled raspoloživih gradskih prostora, 2024. za novi kulturni vodič kroz programe gradskih ustanova, a u 2025. za bolju organizaciju i praćenje sportskih događaja.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu: 

  • Završit ćemo proces uspostave gradske riznice – u 2025. implementiramo jedinstveni računovodstveni modul (ERP) za gradsku upravu i sve gradske ustanove, a nakon toga će uslijediti informacijski sustav za upravljanje javnom nabavom, okvirnim sporazumima, narudžbenicama i svom pratećom dokumentacijom.
  • Razvit ćemo sustav za upravljanje ljudskim potencijalima za gradsku upravu i Zagrebački holding, koji će uključivati i digitalnu predaju dokumentacije na natječaje za zapošljavanje.
  • Uvest ćemo centralni sustav za održavanje, prijavu kvarova i servisiranje svih objekata gradske uprave, škola, vrtića i drugih objekata u vlasništvu Grada koji će omogućiti kvalitetno redovito održavanje i time smanjiti potrebe za velikim sanacijama i građevinskim radovima. 

Digitalna zelena tranzicija

Tijekom ovog mandata komunalna poduzeća intenzivnije su se koristila digitalizacijom kako bi građani i građanke lakše pristupali komunalnim uslugama. ZET je objavio aplikaciju mojZET za kupnju karata i opremio sva vozila uređajima koji odašilju podatke o kretanju vozila u realnom vremenu. Čistoća je kontinuirano unapređivala aplikaciju o razvrstavanju i odvozu otpadavrstaj mojZG. Osim toga, 24 škole smo opremili senzorima za kvalitetu zraka u učionicama, a nadogradili smo i gradsku WiFi mrežu u pješačkim zonamaU okviru novog modela upravljanja Gradom, koji smo uspostavili u prvom mandatu, primarna zadaća digitalizacije bila je učiniti poslovanje Grada što transparentnijim i poboljšati poslovne procese u Gradskoj upravi i Zagrebačkom holdingu. Nove ili nadograđene aplikacije pratile su digitalizaciju postojećih i uvođenje novih procesa koji su građanima i građankama omogućili lakše korištenje gradskih i komunalnih usluga te sudjelovanje u životu grada i svojih četvrti.

Zašto je to važno: Objava podataka o kretanju vozila javnog prijevoza u realnom vremenu omogućava praćenje vozila na servisima poput Google Mapsa. Isto tako, kroz aplikaciju mojZET korisnicima javnog gradskog prijevoza olakšana je kupnja karata putem QR koda u samim vozilima. Čistoća je u više navrata dodavala nove funkcionalnosti u aplikaciji Razvrstaj mojZG, koja je izrađena sa svrhom informiranja građana o terminima odvoza otpada, a sada im može aktivno slati obavijesti o odvozu, bilježiti njihove posjete reciklažnim dvorištima i pravo na besplatne plave vrećice te im omogućuje naručivanje odvoza krupnog otpada.

Što ćemo napraviti u sljedećem mandatu:

  • Revidirat ćemo Strategiju pametnog grada Grada Zagreba do 2030. godine kako bismo je uskladili s novim pametnim sustavima i usvojenim planskim dokumentima te time pospješili njenu provedbu.
  • Implementirat ćemo digitalni dvojnik grada (urban digital twin) koji će povezivanjem podataka iz različitih izvora (poput geolokacijskih baza, podataka iz brojača prometa ili senzora za onečišćenje) omogućiti simulaciju učinaka koje će urbani zahvati, promjene u prometu i infrastrukturne promjene imati na funkcioniranje grada. 
  • Uvest ćemo  sustav pametnog mjerenja potrošnje vode i plina, koji će omogućiti udaljeno očitanje u svrhu informiranja korisnika, provedbe naplate i detekcije curenja u sustavu.
  • Uvest ćemo sustav pametnog upravljanja javnom gradskom rasvjetom, koji će omogućiti uštedu u potrošnji energije i smanjenje svjetlosnog zagađenja. 
  • Nadopunit ćemo Ekokartu Zagreba novim slojevima podataka kao što su oni o izvorima industrijskog onečišćenja, buci i otpadu.
  • Opremit ćemo daljnjih 46 škola senzorima za provjeru kvalitete zraka u učionicama.

Druga tematska područja