Digitalizacija kao razvojna paradigma je ugrađena u sve aspekte našeg pristupa razvoju grada: od upravljanja prometom i održavanja infrastrukture do unapređenja javnih usluga, zdravstva, obrazovanja i gospodarskog razvoja. Jasno komunicirana i strateški postavljena digitalna transformacija pruža nam priliku za unapređenje kvalitete života, veću transparentnost te uključivanje građana i građanki u donošenje odluka. Samo uz takav pristup možemo osigurati da digitalizacija ne bude birokratski proces, već konkretan korak prema modernom i otvorenom Gradu Zagrebu.
U okviru novog modela upravljanja Gradom, koji smo uspostavili u prvom mandatu, primarna zadaća digitalizacije bila je učiniti poslovanje Grada što transparentnijim i poboljšati poslovne procese u Gradskoj upravi i Zagrebačkom holdingu. Nove ili nadograđene aplikacije pratile su digitalizaciju postojećih i uvođenje novih procesa koji su građanima i građankama omogućili lakše korištenje gradskih i komunalnih usluga te sudjelovanje u životu grada i svojih četvrti.
U sljedećem mandatu planiramo primjenu cjelovitih rješenja poput novih gradskih mrežnih stranica, objedinjene mobilne aplikacije za sve komunalne usluge, pametnog mjerenja u vodoopskrbi i plinoopskrbi te digitalnog dvojnika grada. To će omogućiti jednostavniju interakciju s gradskim i komunalnim službama i korištenje njihovih usluga, optimizaciju poslovnih procesa te planiranje i upravljanje razvojem grada i zelenom tranzicijom.
U ovom mandatu smo započeli modernizaciju mrežnih stranica Grada i kreirali mrežne aplikacije eSavjetovanja, eParticipativno budžetiranje te eStipendije. Osim toga, proveli smo i natječaj za vizualni identitet Grada Zagreba koji će poslužit za dizajn mrežnih stranica, a u tijeku je natječaj za dizajn korisničkih sučelja kao dio procesa objedinjavanja svih gradskih aplikacija.
Zašto je to važno: Modernizacija gradskih mrežnih stranica pokrenuta je s ciljem kvalitetnijeg informiranja građana i građanki, a kroz aplikacije eSavjetovanja i eParticipativno budžetiranje im olakšavamo sudjelovanje u kreiranju gradskih politika. Kroz eStipendije digitalizirali smo postupak prijave i ocjenjivanja stipendija Grada Zagreba. Novi vizualni identitet Grada i novi dizajn korisničkih sučelja omogućit će unificiranje korisničkog iskustva i lakšu navigaciju kroz gradske mobilne i mrežne servise.
Gradski proračun otvorili smo do 4. razine, a trošenje sredstava može se pratiti preko nove mrežne aplikacije Transparentnost. Pokrenuli smo i antikorupcijsku platformu Zviždač, revitalizirali Portal otvorenih podataka, a po prvi put Zagreb ima i Katalog gradske imovine.
Zašto je to važno: Zakon o proračunu zahtijeva objavljivanje proračuna do 2. razine, no u cilju veće transparentnosti gradska je vlast odlučila proračun objavljivati do 4. razine, kako bi građani imali jasan uvid u planirane troškove proračuna. Kroz platformu Transparentnost građanima je dan uvid u trošenje proračuna, koji s oko 3 milijarde eura i preko 100 000 transakcija godišnje trenutno predstavlja najveći otvoreni financijski skup podataka u zemlji. Katalog gradske imovine prikazuje sve relevantne podatke o gradskim stanovima i poslovnim prostorima, dok platforma Zviždač prima anonimne prijave o nepravilnostima u poslovanju. Revitalizirani Portal otvorenih podataka, osim za objavu novih skupova podataka, koristi se i za poticanje gospodarske aktivnosti. Primjerice, u 2024. smo uveli potpore kako bismo potaknuli poduzeća i udruge da na kreativne načine te podatke učine korisnijima za javnost. Podrškom razvoju otvorenih sustava jačamo digitalnu suverenost Grada.
Započeli smo proces uvođenja gradske riznice uspostavom centralnog obračuna plaća i pokrenuli dva pilot projekta: “poslovanje bez papira” te digitalizaciju arhiva Grada Zagreba. Osim toga, Grad Zagreb je pokrenuo ZGBit – meetupove, a u protekle tri godine ZICER je redovito organizirao Hackl – hackathon.
Zašto je to važno: “Poslovanje bez papira” uključuje novi sustav digitalnog potpisa i sustav praćenja internih zadataka u gradskoj upravi i gradskim komunalnim poduzećima, što ubrzava rad gradskih službi koje se nalaze na desecima lokacija. Istodobno, digitalizacija Gradskog arhiva je nužnost s obzirom na to da ona čini više od 30 km arhivske građe smještene na preko 20 lokacija. Kroz ZGBit meetupove u razvoj gradskih digitalnih rješenja uključujemo širu IT zajednicu, a na hackathonima mladi IT stručnjaci i stručnjakinje razvijaju rješenja kojima skupove podataka, koje posjeduje Grad Zagreb, približavaju javnosti. Tako su 2022. predložena rješenja za prikaz otvorenog proračuna, 2023. za rezervaciju i pregled raspoloživih gradskih prostora, 2024. za novi kulturni vodič kroz programe gradskih ustanova, a u 2025. za bolju organizaciju i praćenje sportskih događaja.
Tijekom ovog mandata komunalna poduzeća intenzivnije su se koristila digitalizacijom kako bi građani i građanke lakše pristupali komunalnim uslugama. ZET je objavio aplikaciju mojZET za kupnju karata i opremio sva vozila uređajima koji odašilju podatke o kretanju vozila u realnom vremenu. Čistoća je kontinuirano unapređivala aplikaciju o razvrstavanju i odvozu otpadavrstaj mojZG. Osim toga, 24 škole smo opremili senzorima za kvalitetu zraka u učionicama, a nadogradili smo i gradsku WiFi mrežu u pješačkim zonamaU okviru novog modela upravljanja Gradom, koji smo uspostavili u prvom mandatu, primarna zadaća digitalizacije bila je učiniti poslovanje Grada što transparentnijim i poboljšati poslovne procese u Gradskoj upravi i Zagrebačkom holdingu. Nove ili nadograđene aplikacije pratile su digitalizaciju postojećih i uvođenje novih procesa koji su građanima i građankama omogućili lakše korištenje gradskih i komunalnih usluga te sudjelovanje u životu grada i svojih četvrti.
Zašto je to važno: Objava podataka o kretanju vozila javnog prijevoza u realnom vremenu omogućava praćenje vozila na servisima poput Google Mapsa. Isto tako, kroz aplikaciju mojZET korisnicima javnog gradskog prijevoza olakšana je kupnja karata putem QR koda u samim vozilima. Čistoća je u više navrata dodavala nove funkcionalnosti u aplikaciji Razvrstaj mojZG, koja je izrađena sa svrhom informiranja građana o terminima odvoza otpada, a sada im može aktivno slati obavijesti o odvozu, bilježiti njihove posjete reciklažnim dvorištima i pravo na besplatne plave vrećice te im omogućuje naručivanje odvoza krupnog otpada.